torsdag 8 maj 2008

Glas- genomskinligt men vackert

Plockade ur lite glas ur vitrinskåpet för några dagar sen för att flytta om lite och ställde dom på den vita duken i matrummet. Då såg jag nåt jag inte tänkt så mycket på tidigare och tyckte det var lite effektfullt.


Ser ni märket i botten av glaset?..och dessutom
det blästrade mönstret runt själva glaset?



Så här ser det ut när jag vänt glaset upp och ner.
Glasen är gjorda i 1700-tals stuk och kommer från Frejas
Boning i Stockholm. Just det här glaset är ett vatten/
selterglas.

Så här ser vinglasets fot ut.
Frejas Boning Klassiska inredningar står det.


Här står glasen i vitrinskåpet. Dumt nog glömmer jag
bort att använda de här glasen, blir mest vid festliga tillfällen
då man har gäster.
Den här kvällen tog jag faktiskt ledigt från köksrenoveringen. Jag har målat i 2 kvällar nu och har en strykning till kvar plus att vi ska montera lite mera som ska målas oxå men i helgen borde vi bli klara :) Det ska bli så skönt att få ställa in möblerna igen och laga mat som vanligt igen.


Ikväll gick jag i alla fall på släktforskningskurs, har gjort det några torsdagar och det är såå kul och spännande! En arbetskompis tog på sig att leda och lära oss om hur man släktforskar. Min mamma som varit fosterbarn i en annan familj har ju en massa släkt som vi är nyfikna på och ikväll fick jag lite fler namn på släktingar bakåt i tiden. Det är så spännande så man vill bara veta mer hela tiden.
Nu när jag fick lite tid över så blev det ett inlägg igen! :)..det har kliat i fingrarna..man blir så sugen på att blogga när man haft några dagars "avhållsamhet" :)..och nu är det ju helg..igen! :)
Ha så trevligt i helgen!

14 kommentarer:

Annas skattkammare sa...

Vilka vackra glas du har! Ja det är synd att man glömmer att använda sina fina saker..
Min mamma och jag har också släktforskat lite, och det är väldigt spännande! Och som du säger är det beroendeframkallande när man väl börjat.. Ha en fin helg! Kram /Anna

Hjärtats saga sa...

Hej! Vilka vackra glas och vad kul att fota dem på lite annat sätt. Jätteläckert!
Fina bilder på vårblommorna nedanför - än så länge har inte gullvivorna kommit hit, men de kommer nog snart. Härliga buketter!
Ha det så bra och många hälsningar från Kerstin

lottens vita och gröna sa...

ja kliar nog det när man håller uppe ett tag, hihi!

släktforskning låter ju urkul och intressant, har du hittat nån avlägsen kändis eller nåt?

dina glas är ljuvliga, mycket vackert de i 1700 tals stuket!

ha det gott! kram lotten

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh så fina glas!! jag tycker att glasföremål över lag är så vackert!! Förstår om du är rädd om dem men det är ju synd att de inte får komma fram oftare :) Men jag vet, jag är lika....
Vad spännande med släktforskning!
Kram.

Henrikohelen sa...

Vad spännande med släktforskning, man vill ju gärna veta sina rötter.
Superfina glas!
Ja nu är det snart helg igen... Ha det så bra!
Kram
Helen

Jennyshemochharmoni sa...

Vilka fina glad du har! Det är roligt att ha vackra glad som blir så effektfulla när man gör en dukning. Spännande med släktforsknignen också! Jag har aldrig provat själv men det skulle vara jättekul! Ha en toppenbra helg! KRAM

Randi sa...

Så underbara gamla glas du har!
Jag älskar just de gamla modellerna och har nu alldeles för många...*ler*
Nu är det ju helg - så varför inte plocka fram dem när man dukar till fest!
Önskar dig en riktigt solig pingst!
Kram Randi

MiaMaria sa...

Hej!
Så vackert glas!

Och vad kul med släktfosrkning....

Må så gott i sommarvärmen!
MiaMaria

Ankan sa...

Himmel, vilka vackra glas! Precis något liknande tänkte vi samla på oss när maken byggt vitrinskåp...
Din vårbukett med gullvivor och scilla är helt gudomlig!
Kram och trevlig helg

n o r d i n g å r d e n sa...

Helt underbara glas du har, jag älskar glas!!! Detta var ju så snyggt, mycket fina foton med! Ha en riktigt skön och solig pingsthelg! Mari.

Titti underkalas-eken sa...

Åh, vilka fina glas! Jag älskar vackra glas, gamla, eller i gammal stil! Det är inte bara vackert jag tycker det smakar bättre också ;) hihihi

Gårdsromantik sa...

Verkligen vackra glas!

Frejas boning har så mycket vackert.

Kram Maud

Husbilsresan sa...

Vilka vackra glas!Och vilka häftiga bildeffekter det blev....
Skönt att ni börjar bli färdiga med köket.Det blir rologt att se hur det blev...för det får vi väl?
Ha en skön vecka!
Kram/Gunn

Anne Grethe sa...

Nydelige glass, de må du ikke glemme å bruke.
Så skjønne buketter du viste frem i forrige innlegg, herlig når man kan begynne å plukke inn.
Ha en fortsatt fin pinsehelg!