tisdag 1 januari 2008

Nyårsaftonen


Lite av bordsdekorationerna. Dukningen gick i vitt och
silver med inslag av lite blått.



Förrätten serverades från min gamla bricka som
jag fyndade i somras.



Förrätten består av Hummer- och Löjromsmousse
med rostat bröd och vitt vin. Receptet på förrätten
hittade jag i förra numret av Lantliv.



Till varmrätt bjöd vi på helstekt oxfilé med
potatisbakelse, örtsås och grönsaker med svamp.
Potatisbakelsen är gjord av skivor av bakpotatis som
penslats med kryddor och vitlök och potatispuré med
parmesan.


Till efterrätt blev det favorit i repris, basilika- och lime
marinerade jordgubbar med råkräm.



Till tolvslaget då vi avfyrade lite raketer och sände
iväg lite "ufon" så serverade vi parmaskinkasnittar
med fetaoströra och soltorkade tomater.



Till snittarna bjöds det på Asti Cinzano.

Vi var 7 vuxna och 2 barn under kvällen. Efter vi ätit och pratat spelade vi lite spel och vips var klockan 24.00. Som tur var hade en av oss ställt larm på mobilen, annars hade vi nog dragit över tiden för tolvslaget!..Avfyrade lite raketer och åt och drack lite ute och senare när våra gäster åkt hem firade vi vidare hos våra trevliga grannar!

Hoppas ni alla haft en riktigt trevlig nyårsafton och GOD FORTSÄTTNING på det nya året 2008! Vi ses! :)

25 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Å vad snyggt och gott det ser ut! Gott nytt år, kram!

Handplockat sa...

ååh vilken dukning och vilken mat
grattis

MiaMaria sa...

Oj, så gott och vad läckert dukat och det låter som du haft en jättemysig afton.

Önskar dig ett härligt år med massor av glädje och inspiration....

Tack för året som gått...

Miamaria

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Mmmmm , önskar jag var där , oj så fint och mycket gott !!
Ha en fin början på året nu !
Kram/Lotta

Sara sa...

Lyxigt värre! Maten ser jättegod ut och japp här blev det Asti Cinzano som välkomstdrink, den är bara så god! Vid tolvslaget vankades det champagne!

Karin sa...

God fortsättning på det nya året! Vilken härlig fest ni hade och vad gott allting ser ut. Jag funderade också på maten i Lantliv men fastnade tillslut på en annan förrätt. :) Ha en fortsatt fin vecka. Kram Karin

Lotta sa...

Åh vad mumsigt allt såg ut!

Ha en riktigt härlig fortsättning på det nya året!

Kram
Lotta

Anonym sa...

Härliga bilder, jättefint!

Karin/theasrum

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh, vilken fest!!! Där hade jag gärna varit gäst och njutit av den goda maten och vackra dukningen! Så snyggt det var med kottar under kupan, har du hittat dem eller köpt dem, de hade en sån fin frost på sig såg jag. Vilken mat, förrätten såg ju helt gudomlig ut, verkar svårt att göra, var det det och var det så gott som det såg ut att vara är det ju ren bonus : )!? Potatisbakelse, oj va gott, du har verkligen inte legat på latsidan ser jag! och den desserten VET jag ju är god för den fick jag ju receptet på av dig förut! Ni verkar ha haft det trevligt, dina gäster vill väl att du alltid ska vara värd för nyåret kan jag tänka.. God fortsättning på 2008 nu så "ses" vi! Mari.

Husbilsresan sa...

Oj...vad det ser gott ut! Och vilken fin dukning.Ni verkar ha haft en trevlig afton....hade jag med, även om vi inte var fler än fem personer och maten var lite enklare.
Ser fram emot att följa din mysiga blogg under 2008=)
Kramiz/Gunn

Granne med Selma sa...

Smask! Så mycket gott du visar. Blir sugen på något nu... vi kan väl ta en virtuell fika tillsammans?
Kram

Anonym sa...

hem&lyckas mia: Tack! Gott nytt år på dig med! Kram :)

handplockat: Tack!:) God fortsättning! Kram

miamaria: Tackar! Jaa, vi hade trevligt! Önskar dig detsamma! Kram :)

en vilsen loppa: Du hade så gärna fått va med :) Ha en fin början du med! Kram :)

sara: HIhi...jaa, det är trevligt med lyx..särskilt på nyår!:) Det var smaskens och Asti är verkligen gott! Kram :)

karin a: God fortsättning! Jaa, vi hade trevligt och åt så vi höll på att spricka :) Fastnade för förrätten för den såg så festlig ut! Ha en fin vecka du med! Kram :)

Lotta: Det var det!:) Ha en god fortsättning på det nya året! Kram :)

Karin/theas rum: Tack, tack! ..och god fortsättning! Kram :)

guldkant på livet: Japp..det var verkligen fest!..Det är skoj med lite festlig mat! Kottarna fyndade jag..en påse för 9:- på Jysk! Inget var svårt att göra i matväg..men lite pill och många moment så det tog en hel del tid!:) God fortsättning till dig med! Ha det gott! Kram :)

solkatter: TAck! Det var himla gott..nästan ännu godare dan efter faktiskt!:) Ha en god fortsättning så ses vi framöver! Kram :)

Anonym sa...

granne med selma: Mmmm...det var gott!...Nu blev jag oxå hungrig! Absolut..vi tar en virtuell fika! *ler* God fortsättning! Kram :)

Anonym sa...

Det ser gott ut! God fortsättning på det nya året!

Goa sa...

Supersnyggt...och gott ser det ut!
Gott nytt år!
Kram

Anna sa...

Vilken vacker dukning! Och menyn både låter och ser helt underbar ut! Mmmm...

God fortsättning vännen!

Kram
:)Anna

Lilla Blanka sa...

Åh vad gott gott gott!! Blir alldeles vrålhungrig när jag ser all din goda mat!!!
Kram
Mia

Signes Vind sa...

God fortsättning!
Hjälp vilken fantastisk middag.
Var förrätten god - letar just förrättsrecept som är goda o relativt enkla - jag har tidningen men vill gärna veta om det var ett säkert kort.
Har du tidigare lagt ut receptet på efterrätten? Annars önskar jag att du lägger ut det också - det är toppen när man får tips på mat som någon faktiskt lagat och inte bara hittar något i en tidning. Man vill ju gärna att det ska bli bra när man har fest ;-)

Marie sa...

Vilken vacker dukning och maten ser verkligen jättegod ut! Låter som ni hade en riktigt trevlig nyårsafton.

God fortsättning på det nya året!
Kram Marie

Majsan sa...

Jättesnyggt och det ser verkligen smarrigt ut =)
Önskar dig en god fortsättning på det här nya året!
Kram

Blommiga Karin sa...

Oj vad fint dukat och god smaskig mat ser jag att ni ätit.Kan tänka mig att det smakade=)
Gott Nytt år!/Karin

Anonym sa...

johanna: Jaa, det var gott! Ha en god fortsättning! Kram :)

goa, skåne: TAck!..Det var mumsigt! God fortsättning! Kram :)

anna: Tack, tack! ..och god fortsättning på det nya året! Kram :)

lilla blanka: Mmm...det blev mat över oxå som vi har frossat i! :) Kram

signes vind: Detsamma till dig!..Jag är ju lite vågad ibland och bjuder på sånt som jag aldrig gjort och oftast blir det bra!..förrätten var god men trodde att den skulle smaka mer rom och hummer men med lite rom på så blev det gott och dan efter var den ännu godare!:)..Efterrätten finns det recept på i Tidigare inlägg hos mig från min gamla blogg under länken recept! Den efterrätten kan jag lova är god!! Kram :)

marie: Tack, tack! Det var riktigt trevligt! Ha det gott! Kram :)

majsan: Tackar! God fortsättning på dig med! Kram :)

blomman för dagen: TAckar! Jaa, det var gott! God fortsättning! Kram :)

Dubbelörn sa...

Så vackert du dukat o vilken mat!!! Efterrätten är bara en höjdare *slurp*

Varma god fortsättningskramar

Poppins sa...

Mmmm, vilken god meny! Och så vackert framdukat.

Designe sa...

dubbelörnen: TAck! Ja, efterrätten..den kan man inte misslyckad med!..den går alltid hem :) Kram

poppins: TAck! Det var smaskens! :)