tisdag 15 juli 2008

Sett på Mannaminne- värdshus, muséer m.m

Vi var i Höga Kusten några dagar och passade på att se oss omkring. Vi tillbringar varje sommar där och jag älskar att åka runt på alla småvägar bland alla sjöar och berg i Nordingrå. Det sägs att det finns 52 sjöar i det lilla området. För mig är det tradition att åka runt där och titta på det vackra landskapet och alla vackra hus.
Kommer oftast inte ihåg exakt hur man hittar till de olika restaurangerna och butikerna men det löser sig alltid för alla vägar bär till Nordingrå..känns det som i alla fall :)
En av dagarna var vi till Bönhamn, Häggvik och Själand och njöt av småvägarna mellan ställena.
Tänkte visa lite bilder från Mannaminne, i Häggvik, ett område där det byggs upp nya museum varje år, väldigt speciella hus och olika utställningar. De har även ett jättemysigt värdshus med glasveranda och varje år äter jag deras chokladkaka med grädde, mums. Ville inte fota i värdshuset den här gången pga att det var så mycket folk där.



Så här vackra fönster har värdshuset.




Ett litet Mannaminne där det säljs hantverk.




Såna här underbara uppbyggda saker i trä tillverkar
konstnären Anders Åberg. Han lever verkligen för
Mannaminne och har ständigt projekt på gång.



Mitt bland alla mysiga muséer, vid den norska
stavkyrkan sitter konstnären Romand och målar
ur sitt minne en dansbana vid vilken han mötte sin
fru en gång i tiden. Verkligen inspirerande!



Den här väggen har skyltar med diverse båtars namnskyltar
upphängda, även dessa gjorda av Anders Åberg.

Ni får se fler bilder från ett annat besöksmål en annan gång.

Hoppas ni har en skön semester! Hos oss väntar ett 40-års party på lördag, sambon fyller så vi förbereder lite inför det! :)
Ha det gott! :)

13 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Men vilket härligt fantasieggande ställe! Det skulle jag vilja studera i detalj.

Kram Maud

Annas skattkammare sa...

Ser jättemysigt ut! Härligt med platser där man bara kan åka och gå omkring och se på alla fina saker, hus och landskap.. Nu har även jag semester! Skönt! Ha det gott! Kram /Anna

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh det ser underbart ut! Så mysigt! Dit skulle jag gärna vilja åka någon gång :)
Kram!

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilke läckra foton fr Mannaminne! Jag har varit där med, två ggr, och det är verkligen ett annorlunda ställe. Helt unikt, svårt att beskriva egentligen, som ett fantasimuséum men ändå riktiga ting med historia..Ja, miljön och naturen runt Höga kusten är ju helt unikt vacker! Borde göras mer reklam för detta område! Hoppas du har en skön semster, verkar så i af: ) Mari.

Karin sa...

Så fina bilder! Jag har aldrig besökt Höga kusten men man blir ju helt klart sugen nu. :) Låter kul med kalas, men det är ju alltid mycket att förbereda!? Ha en fortsatt skön semester...

Kram Karin

Nygammalt sa...

Åh så fina bilder, kul att du delar med dig. Höga Kusten är ju sånt fint område, väldigt speciellt som jag är väldigt stolt över =)

Vilka fynd du hittade och hängde ut på torksträcket.

Kram!

Jennyshemochharmoni sa...

Vilka mysiga bilder! Blir verkligen sugen att åka dit! Lycka till med firandet i veckan! KRAM!!

Henrikohelen sa...

Det ser jättemysigt ut! Det tragiska är att trots att jag mår relativt nära så har aldrig varit just där... Jag måste verkligen passa på att åka dit någon gång.
Ha det bra! Hoppas att festen blir jättelyckad!
Kram
Helen

Mjuka sa...

Ser ut som ett supermysigt ställe!!!
kram M

Beas sa...

Åhhh....ser härligt ut!

Anonym sa...

Men vilket mysigt ställe, det skulle jag väldigt gärna besöka. Jag älskar såna miniatyrbyar, det är lite barnprogram över dom, modellen menar jag och fönstrena på huset var ju helt tokigt dekorerade, har aldrig sett såna foder förr, Jättevackra! Tack för titten!

Malin sa...

Vilken härlig semestrtur ni haft och det där med att åka runt lite som man tycker...det känner jag igen...ingen bestämd rutt utan man hamnar där man ska ändå...
Semestern är helt ny för mig så det har inte hunnit kännas mer än väldigt gott att vara ledig...pustar ut liksom...

Kram från Malin

Hem och Lycka sa...

Vad mysigt! Sverige är lätt att glömma bort tyvärr tycker jag, man borde besöka Moder Svea mer. kram!