torsdag 28 maj 2009

Min keramik

I måndags fick jag hem det senast nyglaserade från keramikverkstan. Det blev en vit "kollektion" i olika modeller. Ikväll har jag oxå varit på keramikkurs och gjort en mugg, en skål och 2 vitlöksrivare, det tar ju ett tag innan det blir klart eftersom det ska torka, sen skröjbrännas, glaseras och sen brännas igen. Dessutom måste man ju få en full ugn så det lönar sig att köra ugnen.

Här får ni se vad jag gjort..


En serie muggar med hjärtan på, både med och utan
handtag. Längst bak till vänster står även en mjölkkanna.
Jag gillar att de är lite olika men ändå passar ihop.




En av muggarna i närbild.





En skål för godis eller matskål till lill-signe.





Mjölkanna där prickarna ovanför o försvunnit
i glasyren :)




En lyckomugg!





..och slutligen en vitlöksrivare.
Man river vitlöken mot det skrövliga i botten på
skålen och häller på dressing och blandar ihop.
Sen kan man hälla direkt på salladen.
Stänkte blått och rött i denna men de blå prickarna syns knappt.


Nästa vecka ska jag gå på keramikkurs i 3 hela dagar! Då hinner vi få mycket gjort! :) Det ska bli jättekul!

Ha en härlig helg! Det verkar ju ska bli riktigt sommarväder i hela landet!
Kram :)

44 kommentarer:

Jessica sa...

Du är riktigt duktig du! Jättefina, måste vara kul att ha någon som man själv har gjort och kan vara stolt över :)

Vitt o Vältummat sa...

Så fint!Jag har funderat på att gå på keramikkurs och då skulle jag göra vita saker:-) Men tiden räcker inte till och kurserna är jättedyra!
Kram/Åsa

Perlehvit sa...

Nydelig keramikk!! Så flink du er!

Likte de romantiske koppene:)

klem

Anonym sa...

Oh vad fina saker! Du är proffsig!
Hälsningar
Susanne i Siljansnäs

helen sa...

Men hallå, vilka snyggingar du visar upp!!

Kopparna med hjärtan var underbara!!

Du är jätteduktig!!

Ha nu en skön helg!

Kram
Helen

LantlivsAnette sa...

Ohhh...himmel vad du är duktig !!
Ser ju ut som Västergårdens dyra keramik !!
Det har alltid varit en dröm för mig att lära mig sånt..vi får se om man tar en kurs nångång, jag blev ju verkligen sugen nu då jag ser dina fina saker..
ha det gott
Kraam Anette

Huset vid ån sa...

Åh, såå duktig du är...Jättefina o söta keramikmuggar! Snyggt med vit keramik o sen med hjärtan på....Äntligen har solen o värmen kommit! Ha en riktigt bra dag! Kram Therese

Anne sa...

Åh vad duktig du är - Toksnygga saker i keramik!

Fiffig vitlöksrivare - finns liknande att köpa eller måste man göra själv?

Hoppas du får en fin helg,
Kram Anne

mig & alice sa...

Men Hej och Hå vad du har talang för detta, skålarna med hjärtan och den där vitlöksskålen....ljuuuuuvliga. Vilken smart grej dessutom, att riva vitlöken direkt i botten för att sedan fylla på...har aldrig sett förut :-).

Tack för din goa kommentar om mina bilder. Jag har en Canon power shot SX10IS, men vill egentligen ha en Nikon kamera nu.

Jag redigerar oftast mina bilder och kan på så sätt få fram lite bättre kontraster och ljus. Jag fuskar lite med andra ord :-).

Det senaste inlägget jag gjorde igår blev det däremot inga bra bilder...trodde mig ha hittat en ny bra funktion i kameran (oteknisk som jag är) men när jag sedan la över bilderna på datorn så var det allldeles suddiga...det var bara och försöka göra det bästa av dem :-).

Önskar dig en härlig pingsthelg.
Kraam
Melinda

Jenny sa...

Hej!
Åh vad imponerad jag blir, du är ju jätteduktig!! Superfina saker, gillar "lill-signes" skål o vitlöksrivaren speciellt mycket!

Ha en jättebra helg, söta du!

Kram Jenny

Gnistrande snö sa...

Wow, vilka superfina saker du har gjort. Vilken talang du har, jag är djupt impad :-)
Så fiffigt med vitlöksrivaren och vilken rar skål du gjort till Signe.

Ha en fin helg!

Kram
Katarina

Kristina - Kix Koll sa...

Kalasfint! Gillade också att de är olika men ändå passar så fint ihop. Va kul med keramikkurs - det står på min "to-do-list-nån-gång-i-framtiden-när-jag-hinner". det verkar så kul!

VvW Design sa...

Vad duktig du är! Fina alster ... måste vara jättekul att kunna dricka ur sina egna, hantgjorda muggar! Ha en trevlig helg.
/Ann

Linda sa...

Men så fint! VILL HA! Försäljning?? :) KRAM

n o r d i n g å r d e n sa...

Jag säger bara WOOOOW!! Vilken keramik, du är ju ett fullblodat proffs, Västergården får se upp, starta wwebbutik vetja!! Gud va fina hjärtmuggar, ett par såna skulle jag verkligen vilja ha,( jag sätter upp mej på köplistan!) tänk att dricka te i dem och Lillsigne, vilken lycka att ha en matte som kan göra en sån fin matskål till mej.... vitlöksrivaren och den andra skålen var jättefin med, gud va duktig du är !!!

Ha en trevlig Pingst, jag har ingen data med mej, dvs inte tillgång till min hemmail förrän på mån men hotmail har jag ju förstås, hälsningar från Medelhavet, nje, jag menar din grannstad: ) men vilket väder!!! Mari.

Anonym sa...

Kul....
Och duktig är du också.

Vad fint du kommer att få i dina skåp. Vitt är sååå otroligt vackert.

Tänk ett bord med DITT vackra porslin.....

Kram annica

Tina sa...

Du är helt otrolig! Gud vad fina muggar och annat! En riktig konstnär och skapare, det är vad du är! Trevlig helg!
Kram Tina

Fågelskrämman sa...

Vad vacker!
Så underbara saker du har gjort.
Kram Lena

Hanna sa...

Åh vilka fina muggar med hjärtan! Vad duktig du är! Kul att ha något eget som man har gjort själv och kunna vara stolt över! :).

Ha en trevlig helg du oxå!
Kram H

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så jättefina dina hjärt-muggar är, du är så himla duktig. Vitt och så lite mönster, det tror jag många tycker om. Fiffigt med vitlöksrivaren/skålen. Ha nu en solig fin Pingsthelg.
Kram till dig
AnnaMaria

n o r d i n g å r d e n sa...

...jag och mamma kikade in igen, helt impade över allt vackert du gör!! Skickligt! Glömde säga att din kanna för mjölk med text på var ju otroligt fin den med, en sån jag sneglat ett tag på...Mari.

Jenny sa...

Å vilka fina!!! Blir så sugen att prova jag med :)Ha en toppenbra helg! KRAM

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad mycket fint!!! Jag blir alldeles varm inombords för jag har precis anmält mig till en keramik kurs som börjar i höst. 10 gånger - 3 timmar per gång! Hur kul ska det bli!!?? Har du gått länge? Du är jätteduktig.

:)

Sara sa...

Vad fint. Du är verkligen jätteduktig. Muggarna var så söta med sina hjärtan.

HWITA DRÖMMAR sa...

Wow va duktig du är! Nu blev jag oxå sugen på att gå en kurs, nån gång ska jag göra det! Älskar att det är hjärtan på dem, så söt skål till lilla Signe! Ha en trevlig helg! Kram Maria

Kamomilla sa...

Åh vad du är duktig!!

Malin sa...

My gosh, det blev ju tokfint med lerpryttlarna, jag är den förste att erkänna att jag ligger hästlängder efter dig i drejteknik...du är grym ju. Skaffa en skiva och ugn och ta upp beställningar genast ... ( fast det brukar bli mindre kul och lustfyllt då ) Ha en skön helg, kram Malin

Anonym sa...

Oj vad duktig du är!!! De var jättefina alster. Måste vara enormt skoj att gå den kursen. Ha en skön kväll! Kram S

Marie sa...

Du har verkligen talang för detta, du är superduktig!!!!!! Underbara saker du har gjort!

Ha en trevlig pingsthelg!
Kram Marie

Bibbi sa...

Så fina! Du är ju jätteduktig! Lyckliga är dom som prova på dina allster. Måste vara goa att dricka ur. Bara ett jättegrattis till din dolda talang. Något du kanske ska sattsa lite mer på?
Trevlig helg/Kram

Christina S sa...

Verkligen fint! Jättefint med hjärtan på muggar och kanna! Det skulle vara kul att själv prova på!
Kram Christina S

Målargården sa...

Jösses, va duktig du är. Superfin servis. Känner igen de där med hjärtan. Mina muggar är ständigt i disken. Tyvärr har glasyren spruckit innuti så de ser inte så fräscha ut efter kaffet tagit slut.... Ett tips, var observant på om du kan diska dem i maskin!

Jättefint var det alltihop. Vitlöksriven var ju jättesmart.
Ha en mysig pingsthelg/ kram Eva-Mari

Ett hus i vitt sa...

Men så ljuuvliga saker du har gjort! Verkligen proffsiga! Så roligt med keramikkurs alltid så roligt att få vara kreativ. Kram, Anette

Radhusdrömmar sa...

Åhhhhhhh vad fint!!!!!!!!

Du får ta beställningar :-)

Kramar Johanna

Huset vid ån sa...

Hej igen! Tack för titten inne hos mig...Hoppas att värmen har kommit till Er nu! Önskar dig en riktigt solig o skön lördag! Kram Therese

Stämningsfullt sa...

Hej!
nej men vad duktig du är!! Verkligen jättefina saker du har gjort!
Kram.

Majas skafferi sa...

Hej! Nu kan du verkligen vara stolt! Skitsnyggt var ordet! Vad gör väl det att några prickar försvinner,:) när "kollektionen" blir så lyckad f.ö! vitlöksrivaren var jättetrevlig också!

Huset vid ån sa...

Ha en bra Mors-Dag! Soliga Kramar Therese

Lissboden sa...

Oj, vilka fina saker du gjort! Jag blir alldeles häpen. De ser ju lika fina ut som Västergårdens hjärtsaker.
Vad kul att ha gjort sina egna muggar och skålar som man kan använda hur länge som helst.
Ha en bra kväll i solen!
Kram/Maria

Malin sa...

Milde himmel - helt suveräna saker du gör...Har sett en del tidigare och du är verkligen duktig. Hur länge har du hållit på med lera egentligen...kan inte vara något man lär sig på en termin det där...

Kram från Malin

Linneagården sa...

Åh, vad kul att dreja. Jag gick oxå en kurs för snart 7år sedan, men inte fick jag till nåt så fint som dig! Vad duktig du ör.
Kul att kunna använda det man själv har designat & tillverkat.

Kram /madelene

mylovelygrandma sa...

Hejsan! Så fina saker du gjort! blir ju sugen på keramikkurs jag med:) Så himla gulligt med orden och hjärtanen! Är det genom något studieförbund du går keramikkurs? Ha en fin solig vecka! Kram från mig!

Maria sa...

Jaiks så fiint. Grattis. Hur länge har du jobbat med keramik tro?

Lerblomster sa...

Hej! Roligt att titta in på din sida! Fin keramik du gjort! Roligt att dricka te eller kaffe ur egna muggar! Hälsn. Annika i Dingtuna.