onsdag 13 juli 2011

Nu har ljustjuvarna slagit till igen...

Hade fyllt upp min zinkbalja med vatten och lagt i lite fina blommor och köpt
nya flytglas att ha värmeljus i! Mysigt att ha kvällstid!



Nåt som jag hade glömt sen förra sommaren var ju att det inte går att lämna
värmeljus ute för skatorna snor dom under natten! De var spårlöst borta!
..så nästa kväll lät jag inga värmeljus va kvar i kopparna...


Men...inte hjälpte det! De försökte sno glaskopparna istället! Några låg här på altanen,
några på gruset och några på gräsmattan! Men..det var bara sju stycken, jag hade 8 och den åttonde
ligger väl i nån slänt nånstans! :)

Förra sommaren hade jag en öppen glasburk med nya värmeljus...inte ens den lät de va!
När jag kom ut på morgonen hade de vält omkull glasburken och alla ljus var borta!
Jag tyckte jag var smart och köpte två mindre blockljus häromdan och satte i två glasburkar
på altanbordet...dan efter hade de pickat i stearinet på de nya ljusen men de kunde ju åtminstone inte
sno dom! :) Jag vann! :)

Är det nån fler som brukar råka ut för detta?

28 kommentarer:

kråke sa...

hihi har aldrig hört...vad spännande...en kamp om ljuset;))) Vad fint du har gjort det i zinkspannen...så vackert med blommor och ljus i den ljuva sommarkvällen:))

kram på dig och jag håller på dig i kampen;))

kråke

Marita sa...

Näe, det har jag aldrig varit med om! Stökiga pippisar det bor hos dig! Hos oss flyger de in i hundens rastgård och äter upp hans torrfoder, till hans stora förtret!
Kram, Marita

Malin sa...

men gud vad roligt, trodde de bara ville sno blanka, metalliska saker, inte stearin. De gillar ju det obviously men hur nyttigt är det? Fint du har gjort iallafall, kram malin - körsbär

LantlivsAnette sa...

Nämen du..vaaa..hii..hii..har aldrig varit med om det..eller ens hört det förut !! Det bor ljustokiga fåglar nära dig..
Kraaam Anette

Hem och Harmoni Marie sa...

Intressant, det var nytt för mig. Men skatorna har ju det ryktet (inte för inte)... tjuvaktig som en skata :)
Skatorna kanske också vill mysa lite med tända ljus...

Ha det gott,
kram Marie

Linda sa...

Å vad vackert det var! Den där idéen måste jag låna tills nästa år då vår altan är färdig byggd :) Rackarns fåglar som snor ljusen... det hade jag inte en aning om att de gjorde!! Tack för igår! Supertrevligt som vanligt! KRAM

n o r d i n g å r d e n sa...

Så otrtoligt vackert och vilka fina pioner du har lagt i!

De förbannade fåglarna, inte nog att de vcäker en i ottan var morgon, de stjäl tydligen ljuskoppar också???!!!

Kriminella djur!

Norrfrids Eija sa...

Aldrig har skatorna snott ljus hos oss, men däremot har jag en annan "svarting" som ser till att allt får fötter!
Har någon gång glömt soppåsen på bron och då ser det ut därefter också. Allt som man ville bli kvitt ligger utspritt på backen!
Ser fram emot vår träff! Vi hörs!

Anonym sa...

Hej Lisbet! Jag tycker att du har roliga och uppfinningsrika skator hos dig...men du vet ju att jag älskar dom!! För länge sen hade jag en hund som inte kunde motstå stearinljus och Lypsyl, det måste vara något smaskigt fett i.

Ha det bra på semestern!! Jag jobbar snart bara en vecka till.

Hälsningar Cicki

Michaela Eriksson sa...

Hej på dig!

Så fint och vackert, rosa blommor i en zinkhink det hör till favoriter!:)
Hoppas allt är bra med dig Designe!

kram/
Smulan

Jenny sa...

Hihi, vilka tjuvar! Det har jag oxå varit med om några gånger, har hittat tomma värmeljusbehållare på grämattan en bit ifrån där jag haft ljusen:)

Vad fint du gjort det i zinkbaljan!

Kraam Jenny

Livet på Vestergård sa...

Några såna tjuvar har jag faktiskt inte råkat ut för och inte hört talas om förr heller. Undras vad de ska med ljusen till :)
Kram Kicki

tre nyanser av vitt sa...

Hej
De är luriga kråkorna, allt som glimmar. Vi var hos grannen för några dagar sedan och pimplade lite vin :) och då fyllde hon på sina ljuslyktor för att hon påstod att de nya hon ställt dit hade kråkorna tagit, jag hade aldrig hört talas om det tidigare så trodde inte riktigt på det men hon övertygade mig. Nu säger du likadant så nu är jag verkligen övertygad :).
Fint blev det i allafall i zinkbaljan med ljus och blommor!
Kram Marie

tre nyanser av vitt sa...

Skator ska det vara såklart, inte kråkor ;)
Ha de gott
Marie

Johanna Stålros sa...

Men du sååå himla fint, själv har jag små vattenbad med ljus i, skulle gärna vilja ha en så där fin maffig balja. Jag har varit med om det fenomenet flera gånger, verkar som de äter själva stearinet...Kram Johanna

Anonym sa...

Jodå jag känner igen det. Förra året hade jag värmeljus på trappan, men jag gav upp. Det enda som funkar här är stora lyktor:-)

Kram

Vardagstugg sa...

Men så tokigt! =) Vilka fräcka små tjuvar, hoppas du får ha kvar några av dom fina ljuskopparna iaf!

Annelie

Lissboden sa...

Nog för att jag hört att skator är riktigt tjuvaktiga men det här var i konstigaste laget:((
Jag trodde att de främst gillade saker som blänker men de gillar tydligen även glas. Det kanske blänker i kvällssolen eller i månskenet:))
Det var i alla fall väldigt vackert med arrangetmanget i zinkbaljan och jag kan tänka mig att det är väldigt fint när ljusen brinner.
Må så gott och ha en fin helg!
Kram/Maria

Anonym sa...

Hej! Hos mig har skatorna också snott ljus och hackat i sig stearin, går inte att ha ljus ute för mig heller. Har inte varit med om det förut men i år har skatorna varit som galna!

Ha det sommrigt!

Kram Erika

Anonym sa...

Aha är det skatorna som snor våra värmeljus... Jag har också en zinkbalja med vatten, flytljus och blommor och våra värmeljus har också försvunnit å jag har inte fattat var de tagit vägen... Tack för informationen!
Kram Monica

Lisentott sa...

Jag har små ljuskoppar på altanbordet och glömmer jämt att jag inte kan ha ljus där när jag inte är där ute... De där skatorna tar dem jämt. Hittar alltid metallkopparna ute i gräset eller på golvet. Men man roar väl dem antagligen. =)

C. Tvillingmamma sa...

Besynerligt. Aldrig hört talas om tidigare...

Anonym sa...

Hejsan!
Ja, det är ju ett tag sedan det diskuterades skators beteende här, men måste få tillägga att vi också - eller åtminstone våra ljuslyktor - fallit offer för värmeljusälskande skator! Jämnt och ständigt själ de våra värmeljus och jag skulle bra gärna vilja se deras "förråd" nu, det är säkert en jätteskattgömma vid det här laget...

Anonym sa...

Har en skata hemma som började stjäla mina värmeljus i entre´n, kunde inte förstå vart de tog vägen, 9 st ljus på 1,5 dygn. Trodde grannen skojade med mig, tills jag fick se skatan ute på gräsmattan med ljuset. Monterade skjutdörrar i helgen och ställde ut 3 st värmeljus, hörde något och tittade ut. Skatan var innanför dörrarna, blev rädd och flög mot rutan , 2 st ljus var borta och den 3:e låg på golvet, jag pratade lugnt med pippin och öppnade dörren,ut flög han, ( la ut en köttbit till han, som han hämtade strax efter. Har döpt han till Melvin. Tillägg: Har en ca 35 cm öppning ovanför dörrarna, som han tog sig in i. Ska glasas till helgen Helt otroligt

Anonym sa...

Tack för att du har skrivit om "ljustjuvarna". Tre votivljus försvann spårlöst o jag var övertygad att ngn människa tagit dem. Jag kan givetvis avvara 3 votivljus, men det kändes olustigt att tro att ngn eller några (människor)varit på vår uteplats! Hoppas det var någa fåglar istället...Tack än en gång o för dina vackra citat. /Helen

Anonym sa...

Hejsan

En skata har i omgångar tagit mina värmeljus på balkongen. Sista gången fick jag kort på henne för hon kom inte ut.
Hälsningar Doris
http://naturenochjag.bloggo.nu

Anonym sa...

Hej! Detta hände mig imorse! Jätte konstigt att de pickat ut värmeljuset från aluminiumformen, och endast tagit ljuset. Någon biolog som kan svara på varför skatorna gör detta?

Anonym sa...

Nu kom förklaringen till att:
1. Vår Halloweenpumpa såg ut som om någon sparkat den i ansiktet trots att den stod inne i trädgården o inte vid vägen.
2. Att blockljuset var spårlöst försvunnet, trots att det var 4-5cm kvar.
Och
3. Att ett ersättningsblockljus
var försvunnet följande dag och det var nästan halvt.
Det måste varit skator i farten!