onsdag 3 oktober 2007

Ett litet blomtips!



Förstora bilden får ni se! I förra Drömhem & trädgård (tror jag det var) tipsades det om att ta bort jorden från cyklamen och sätta den i ett glas precis som man gör med lökväxter som hyacint och liknande. Kunde inte låta bli att prova med min lilla vita cyklamen.



Så här blev det med min lilla cyklamen i en glasburk med vatten. Vattnet blev lite grumligt för det var svårt att få bort all jord. Kan också meddela att alla mina andra cyklamen fortfarande lever, hihi.


Igår var det helt underbart väder. Har suttit på jobbet och tittat och längtat ut. När jag väl kom hem och ut så hann jag knappt se solen. Idag får det bli en liten lunchpromenad efter maten så man hinner känna av finvädret. Vet ju inte hur länge det håller i sig så det är bäst att passa på.



Ha en bra dag! :)

21 kommentarer:

MiaMaria sa...

Tack för tipset.
VAckert blev det i allafall.
Hoppas du får andas in lite sol och höst idag.
Miamaria

Ljuva ro sa...

Det där var ju jättefint! Har hör att man kan göra så, men aldrig provat!

MiaMaria sa...

Ang. paviljongen så har vi inte beställt någon ritning utan vår egen design.
Det har liksom fått växa fram..
Miamaria

MOONLOVER´S sa...

men va fyndigt att man kan ha dom i vatten så där!! fin blogg!!

Linneagården sa...

Tack för tipset,,,,men jag har verkligen inte gröna fingrar...
Men fint blev det hos dig.
*kram* /madelene

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Vilket bra tips...ser ju jätteläckert ut det där. Kram

Nygammalt sa...

Åh så fint.
Det är bra att få ta promenad i solskenet, har varit på kurs nu i några dagar och då har vi gått ut till lunchstället. Mycket skönt!!! Men annars sitter jag alltid kvar i gallerian jag jobbar i. Mycket dumt...
Kram.

Nygammalt sa...

Hej igen! Jag var nog inne där i lördags runt kl 13. När var du där?
Kram.

Marie sa...

Kul tips! Det kanske man skulle ta och prova. Cyklamen är verkligen en jättefin blomma.

Kram Marie

Ps. Boken jag har använt till pyssel är en gammal trasig tysk bok jag hittat på loppis. Det är jättevacker text i den så den är perfekt att använda. Förstår dock om du inte vill riva i dina fina biblar, det hade jag nog heller inte gjort.

Jennyshemochharmoni sa...

Tack för tipset! Det är helt underbart med vädret just nu. Bättre höstväder kan det nästan inte bli :) Det är bara att passa på att njuta :) Ha en toppenskön helg! Stor KRAM

Anonym sa...

Då ska jag bomärka den här bloggen istället! :) Det blir till att köpa en cyklamen och testa. Ha en finfin helg! Kram

P.s. Tack för snälla ord också om kronan. Jag får öva lite till först sen får vi se. :)

Poppins sa...

Det blir charmigt. Man kan kanske byta vatten så det blir klart?
Precis som du sitter jag på jobbet och tittar ut på den härliga soliga höstdagen. Har lyckats ta några promenader innan det blivit kolmörkt i alla fall. Vi får hoppas på att helgen blir solig och vacker.
kramar

MODERN COUNTRY sa...

Ja, det har du rett i, gå ut og nyt solen når den først er her :) Vi hadde det så tråkig i dag og jeg lengter etter sola nå. Har ikke sett den siden Søndag! Man blir liksom litt trist og slapp uten soldager. Men, jeg er ikke trist nå altså :) Her går det unna, fått studert masse i dag og det er jeg fornøyd med. Jammen interessant tips du kom med i dag, dette har jeg aldri hørt om før. Nydelig plante! Selv kom vi nettopp hjem fra hagesenteret, kjøpte meg en fin plante til den nye hylla som samboeren har snekret. Det ble så koselig på rommet mitt nå :)
Ha en fin kveld gumman, kram

Randi sa...

Tack för tipset! Det måste jag bara testa.
Vilka bokfynd du har gjort! Imponerad! Visst är det vackert med gamla böcker.

Signes Vind sa...

Har också bloggat om det tipset - det är flera veckor sedan jag satte min cyklamen i glas och den är lika fin fortfarande. Skönt att slippa krukorna ibland.

Anonym sa...

miamaria: Varsågod! Jaa, det blev bra faktiskt! Fick lite sol på lunchen och eftermiddagsfikat. Tog en promenad efter jobbet men solen försvann ännu tidigare idag. Va duktiga ni är som designat paviljongen själv! Kram :)
Ljuvaro: Tack!..hade själv inte hört om det förrän jag såg det i tidningen! Kram :)
moonlover´s: Hej och välkommen hit! Tack!..visst är det fyndigt och att de tål att stå så i vatten! Kram :)
Linneagården: Tack! Tror absolut du och blomman skulle fixa detta! :) Kram
lisa(vitapelargoner&zink): Tack! Jaa,det är ju lite kul å testa! Kram :)
nygammalt: Tack! Jaa, det är härligt å komma ut lite, sånt här väder är man inte bortskämd med! Jo, jag var på Ambiance vid 11.30!..då sågs vi inte! :) Kram
Marie: Jaa, det är lite kul å testa! Cyklamen har så vackra blommor tycker jag!..aha...en trasig bok känns ju alltid bättre att riva ur! Kram :)
jennyshemochharmoni: Jaa, önskar att man vore ledig så man fick njuta av det bara! Ha en riktigt skön helg du med och hoppas att vädret håller i sig! Kram :)
KarinA: Det får du ta och göra!..Testa en cyklamen du med! Ser fram emot fler kronor! Ha en skön helg! Kram :)
Poppins: Jaa, får nog fräscha till vattnet lite..är ju himla praktiskt för man ser ju när vattnet sjunker och om det är dags att fylla på. Det var riktigt skönt med en promenad ikväll även om solen försvunnit, det var varmt och skönt! Kram :)
moderncountry: Här har det varit sol i flera dagar nu, härligt! ...och träden lyser gult oxå! Va härligt att ha fått en ny hylla snickrad till sig, inte dumt! hoppas du visar den sen! Ha en skön helg! Kram :)
randi: Hej och välkommen hit! Klart du ska testa! Visst är böckerna fina!..måste sätta mig och titta lite mer i den stora! Kram :)
signesvind: Aha..då måste jag ta och kolla in din oxå! Visst håller den sig bra?! Kram :)

faster atta sa...

Man får grattulera! Att hålla liv i en cyklamen är ju inte det lättaste ( säger en som tom kan ta livet av en kaktus...).

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket trevligt tips och inlägg!! Sånt här gillar jag verkligen! Och va snyggt det blev med glaskrukan till cyklamen! Måste ila nu men kikar in igen under helgen! Mari.

Anonym sa...

Kul med tips på lite nya ideér.

Granne med Selma sa...

Köpte faktiskt cyklamen tre stycken igår. Har inga bra erfarenheter av dem - de brukar ligga som döa snörstumpar efter bordskivan efter någon vecka - men skam den som ger sig! De är ju så fina. Kanske jag törs resta ditt tips :-)
Kram

Hem & Harmoni Marie sa...

Hej på dig... Idag var jag i blomsteraffären och köpte en mini-cyklamen. Kom ihåg ditt tips så nu har jag den i en glas hyacintvas... Jätteläckert!
Tusentack för tipset!
Ha en skön helg! Kram Marie