tisdag 21 september 2010

Kaffe












I somras då jag löste min pall, som jag målat grå, på auktion i somras så fick jag den här kaffekvarnen "på köpet". Lite skamfilad och i sin originalfärg, lite senapsgul med rödbruna detaljer. Tänkte först inte ha den kvar men jag gillar den. Allt behöver ju inte vara vitt.

En man på auktionen kom fram och sa att han malt kaffe i den då han var liten, kul! :)
Själv så malde jag hårdbröd i min mormors kaffekvarn då jag var liten bara för att det var kul.

Alla kaffekvarnar jag har är tillverkade i Eskilstuna, de måste haft stor tillverkning där!

Ha det! :)

9 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken snygg kaffekvarn, just för att den såg ut som den gjorde, hade den varit vit hade den varit helt likgiltig för mej, denna var mycket snygg! En röd tråd mellan dig och kaffekvarnar alltså, Eskilstuna:) Mari.

Lissboden sa...

Fin kaffekvarn som är tillverkad här i staden.
Tänk vad många industrier vi hade här för flera år sedan. De finns inte kvar i samma utsträckning idag.
Jag tycker att du gjorde alldeles rätt i att inte måla den.
Ha en fin vecka!
Kram från Maria

millandante sa...

Så fin och vad kul att träffa en som använt den!

Underbar glasburk också, så fint mönster!!
KRAM:)

Anonym sa...

vad skojjigt! knäckebröd i kaffekvarnen!Min farmor har en fin som jag hoppas att få ärva ;)

Vilken tur att det inte var signe som förolyckats! Hjälp! Jag hade hjärtat i halsgropen när jag läste ditt inlägg!

Kram pernilla

Mitt hvite hus sa...

Så moro med kaffe kvernen.... likte patinaen på den...

så du har en liten smaling av kaffe kverner...

Ønkser deg en fin uke 0)

klemmer

Vita huset 28 sa...

Hej va fin den va, helt rätt allt måste ju inte vara vitt :)

Min mamma har en liknande som jag minns att man vill använda när man va liten. Men den stod där bara till fint o gör de fortfarande, hmm kanske ska se om man kan få ta hem den :)

Ha en toppen ondag i höstsolen
Kram Camilla

Skatan sa...

Ah! Kul idé med hårdbrödet. Nu har jag en ny syssla till lillen...han vill vara med överallt och vill gärna känna sig behövd. Givetvis!

Vacker kvarn. Jag faller också för de där gamla brukskvarnarna...

Sol idag?

Anna

Livet på Vestergård sa...

Jättefin kaffekvarn. Nu kom jag på att vi hade en sån hemma när jag var liten och även jag malde hårt bröd i den :) Troligen finns den inte kvar längre.
Ha det bra! Kram Kicki

20-talshuset sa...

Fin, känns hemtrevligt med kaffekvarnar på något vis. Jag kommer också ihåg att vi hade en kaffekvarn när jag var liten men mina systrar målade om den, någon gång på 70-talet, i beige och brunt. :-( Inte snyggt! Men det tyckte ju dem då förstås :-)Hoppas jag springer på en sån där gammal fin med patina på loppis någon gång. Kram Anna