torsdag 2 september 2010

Kräftkalas

Förra helgen var vi några tjejer som hade kräftkalas på glasverandan. Det var precis lagom att sitta där ute och vi höll värmen med massor av tända ljus och fotogenlampa.
Vi började rätt tidigt men det blev bara mysigare ju mörkare det blev utanför. Vi åt så vi höll på att spricka.


En hög med kräftor. De är verkligen läckra.






När man har ett litet bord och dåligt med plats
för att duka så passar det bra med skål på fot
som kommer upp lite.



Mina loppisfyndade kökshanddukar fick komma
till användning som tabletter under tallrikarna och
nya handdukar användes som servetter.
Rönnbärskvistar var jag ut och hämtade.

När det är ont om plats så får man använda fantasin.
Min pall fick va extrabord för brödtråget.

En vattenskål var att doppa händerna i.
Fräscht med lite citron i.



Välkomstdrinken bestod av denna dryck med
en klick kaktus/citron sorbet i.
Såg först när jag kom hem att det mousserande
vinet hette Vintage! :)..såklart!

Buffén som dukades upp på mitt nymålade skrivbord
utanför glasverandan innehöll västerbottenspaj
m en romsås, kräft och svampkrustader, en sallad gjord
på äpple, stjälkselleri, spenat, ädelost och valnötter med
dressing till och såklart majonäs att doppa kräftorna i.
Senare på kvällen när buffén var bortdukad så var
det bara tända ljus och rönnbär kvar i mörkret.
Av kräftorna som blev kvar blev det en paj med
spenat och västerbottenost.
Nu blir jag sugen på kräftor igen och det äter jag gärna nån gång till innan säsongen är slut!
Ha en trevlig helg!
Kram :)

17 kommentarer:

Alberte sa...

Dette ser himmelsk ut! Jeg har aldri smakt kreps...mmm- det må jeg. For en innbydene pådekking og en herlig buffet!
Imponert!
Klem, J

fröken knopp sa...

mm...Såååå mycket gott o så mycket vackert!!!!

Hoppas att du får en härlig helg!!
Kramar Elin

mylovelygrandma sa...

Härliga bilder som alltid :) Trevlig helg!!

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilket livsnjutarinlägg och så vackra bilder!!! Läckert kräftkalas, snygg med kräftorna på fatet med fot, snygg dukning, fräscha citronbad till var och en och brödet i tråget, på inte tal om all övrig mat, gud va gott, där hade jag kunnat äta ihjäl mej!! Och så vintagevin på det...Mmmmmmm.. Mari.

Fru Ekeby sa...

Jäsiken vad läckert det ser ut! Alltihopa! Och så kräftsugen jag blir!

Mys och hemtrevnad sa...

ser himla fint och mysigt ut på er lilla kräftskiva...det måste varit nöjda och belåtna gäster som begav sig hemmåt...kramis semlan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det där såg väldigt gott ut, och roligt och ha tjej-kalas. Jättefint hade du dukat också, så fint med röd-vitt.
Önskar dig en fin helg
Kramar
AnnaMaria

Skogslyckan sa...

Åh vad fint det serut, förstår att det måste vart en mysig fest. Och vilken buffé, blev hungrig trots att jag är sjuk. Ha en lika mysig helg!
Kram Pia

Anonym sa...

mmmums! jag ska äta kräftor så jag spricker nästa fredag! då ska vi ha kräftkalajs här hos oss! Väldigt fint dukat var det också! Bra inspi till mig som går i dukningstankar! Men våra rönnbär ä inte alls lika fina som dina ser ut! Måste va kylan uppe hos dig ;D

Kram på finfredagen!

pernilla

Tulipa sa...

Gud sååå fint!!
Jättesnyggt!!!

Här har vi inga rönnbär...Saknar det...så fint att duka med!

Trevlig helg!
Kram Mariette

Fröken Fräken sa...

Tyvärr tål jag inte skaldjur, men er middag såg så mysig ut! Låter som att ni hade väldigt roligt ihop också :-)

Kamomilla sa...

Vilken fest!- så genomtänkt med skålar med citronvatten och allt. härligt. Jag önskar jag hade varit gäst hos dig...

Börjelundskan sa...

Wow vilken festdukning, och vilken mat, mmmm,, man blir hungeri *fniss*. Att sen hitta ett vin som heter "Vintage" kan det bli mer passande :D.

Ha en mysig helg. Kramelikram Cin

Nordljus sa...

Hej!
Kika in till oss.
Kram Lina

Vita huset 28 sa...

Hej vilka otroligt fina bilder du bjuder oss på!!

Och ett stort grattis till vinsten av klockan hos nordljus.

Ps missa inte min utlottning
Ha en skön lördag
Kram Camilla

Sirpa sa...

Grattis till vinsten hos Nordljus!
Har en skön lördagkväll!
Kram Sirpa

nea i det gula huset sa...

Wow vad mysigt det ser ut!
Kan tänka mig att det smakade bra och var trevligt! Kräftskivor brukar bli det...om man inte får tag på "dåliga" kräftor förståss! ;)

Ha det gott!
Kram Nea