torsdag 7 juni 2012

Livsnjutarresan dag 2....

Mari hade bokat in oss på en visning på Carl Larsson-gården! Äntligen! Två gånger tidigare har jag stått här utanför grinden och suktat pga att jag varit där fel tid och det varit stängt! Kan nog va bra att boka för det var en ständig ström av besökare in på gården.


Den här fina baksidan är det första man ser när man är på väg in på gården!
Vi fick berättat för oss att barnen i familjen rodde ut med båt till en liten ö därbakom där de ofta lekte.
Faktiskt skulle det vara dop för en liten släkting till Carl Larsson samma dag så släkten befann sig i ett av rummen medan det pågick visning i resten av huset. :)


Här har vi vår guide som berättar om gården.




På väg in och nu är det sista chansen att fotografera för inomhus fick man inte göra det. Försökte insupa alla interiörer för att minnas det i huvet istället! :) Det fanns mycket fint, intressant och fyndigt att se i inredningsväg därinne. De var verkligen föregångare när det gäller inredning, textilier och färger, Carl Larsson och hans fru Karin.

Här är några av barnen porträtterade på en stenvägg vid ingången till huset. Man får väl känna sig hedrad av att ett av barnen faktiskt hette Lisbeth, var nog inte så vanligt namn på den tiden..ja inte nu heller... :)



I trädgården i granngården Stora Hyttnäs finns så här gamla äppelträd!
Se mer info om den gården HÄR!
De har bl.a café öppet sommartid!



En del av Stora Hyttnäs trädgård, så rofyllt!



Jag och Eija framför det lilla huset på Stora Hyttnäs och Mari var fotograf.



Kyrkan i Sundborn där det pågick bröllopsfotografering just då vi kom och gick. Carl Larssons familjegrav finns på den här kyrkogården.


Har ni förresten sett att Hemtex hyllar Karin Larsson och säljer textilier i olika former. Hemtex egna designers har tolkat Karins mönster och textilier. Säljs både i butiken på Sundborn och på Hemtex.


Förutom Sundborn så besökte vi även lite butiker som Norrgården och Gruvgatan 13 som båda hade mycket fint! Lite loppisar hann vi besöka i närområdet också!

Rapport från resan fortsätter... vi ses!

7 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Man tackar för denna fina rundtur hos Carl Larsson, och otroligt att ett äppelträd kan vara så gammalt.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh vilket fint Dalainlägg, sån fin reklam för Larssons och Hyttnäs och så fina ni står där, som riktiga turister;)! Kul att Hemtex börjat med Karins design, kul att du uppmärksammade det och tack för länk till Gruvis;) mari.

Rummet för välbefinnande sa...

Nu har jag varit på väg att skriva här i evigheter känns det som. Det har varit så knappt med tid bara, så jag har fått nöja mig med att njuta av bilderna och sedan har jag fått ägna mig åt att jobba i stället.

Men, nu minsann slog jag till "fniss"

Oj som jag har njutit av bilderna. Så otroligt mycket fint. Och, jag log extra mycket när jag läste era inlägg om kuddarna. Nu har ni allt dragit igång något ;)

När jag tänker på er resa, allt ni varit med om, fynden ni gjort - ja, då undrar jag hur ni överhuvudtaget fick plats i bilen hem. Hi, hi, hi

Lever fortfarande på ert besök. Åhhhh som det berikade mitt liv. Tänker så mycket på allt vi ändå lyckades komma fram till på den korta tiden ni var här. Ja, du.... Ska bli sååå spännande framöver!

Nej, nu ska jag ta och lägga in lite bilder från Honning og Flora. Är fortfarande kvar i Danmark så jag ligger en del efter på bloggen ;)

Ha en underbar helg!

Kram Mia

kråke sa...

Vilka härliga och inspirerande bilder och vilka finingar på slutet:))) Sååå spännande att se vad du har på gång:))))

Kram fina och ha en mysig helg:))

kråke

Sandra på Ön sa...

Så otroligt mysigt det är där, vet att mamma tog med oss dit när vi var små. Sitter just nu och funderar över semester och en väg där man kan hitta flera sådana guldkorn. Önskar dig en fin helg. Kram från Sandra

Tina sa...

Jag har aldrig varit där, så den här turen tackar jag för.
Min grannes pappa och farfar har blivit målade av Carl Larsson, tavlorna ligger i hennes bankfack men jag har sett dom...

kram o trevlig helg

toko baju murah sa...

Thank you for posting this. It’s exactly what I was looking for!