torsdag 14 januari 2010

Vårblomma

Jag har aldrig gillat begonior.....förrän nu. Kommer ihåg sen jag var liten att alla äldre hade begonior hemma, särskilt rödrosa, skräpiga blommor och tänkte att såna kommer jag aldrig att köpa..trodde jag!

Sprang på en söt vårlik blomma på handelsträdgårn som jag inte kunde motstå. Den var ju så himla söt....och det var en begonia. Dan efter for jag dit igen och köpte fler. Det kommer hela tiden nya blommor på dom, det är perfekt.







Visst är den söt?!

Det blev ju så tomt i fönstren efter julen så jag har fyllt på med murgröna, begonior och primulor. Det är så lyxigt att gå och köpa sig nya blommor till fönstren.

Vad sätter ni för blommor i fönstren nu?

Ha en bra dag! :)

16 kommentarer:

Helen sa...

På nyårsaftonen köpte jag mig 2 st. vitblommande begonior med mörka, nästan chokladfärgade blad, på Ica Maxi. Jättefina, liksom din!

Det är så härligt med blommor och blader, de gör en så glader!

Kram!

Sköna o Gröna Ting sa...

Vilken skönhet, den påminner inte alls om dom gamla hederliga, denna var mycket sirligare och sötare!
Ja du.., just nu står fortfarande en del krukor tomma och väntar på trevligt sällskap men som oftast blir det vita Saint paulor, calandiver och ett gäng vårlökar (pärlhyacinter framförallt.., älskar dom)

Nu skall jag försöka få till en flygande jacob, det var minsann inte i går man åt det inte:)
Ha en fortsatt underbar dag
Kramar till dig
Marianne

Vit som snö sa...

Dom är vackra!! Och många blommande blommor har man haft tantstämpel på tycker jag, plötsligt står dom hos mej!!
Kan man ha blivit tant?!
Nej, jag tror att vår smak blivit bättre;)
Kram Cilla

Anne sa...

Hej!
Jag har precis som du ändrat uppfattning om begonior - de är ju hur vackra och tacksamma som helst!

Jag har faktiskt inte städat bort julen än...*host host* men när jag gör det så blir det nog begonior i fönstren och endel omplanterade blommor från julgrupperna :)

Jag bor faktiskt så långt söderut som Uppland... men de senaste veckorna har det känts som vi bor i norraste norrland :)
För några dagar sedan upmättes hela -38 bara några mil ifrån oss!

Kram Anne

Annas skattkammare sa...

Den var jättesöt!! Ska också köpa lite nytt i fönstren nu- mina stackare har blivit misskötta.. ;)
Kram /Anna

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken ovanligt fin begonia! Så skir liksom. Ja, det ett dilemma med krukväxter nu, tror jag aldrig haft så få någonsin som nu! På 70-talet, i mitt "flickrum" hade jag 63 stycken som mest minns jag, nu har jag inte ens 10 i hela huset! Men det har väl med trender också att göra, det var mer "inne" med grönväxter förr, nu har jag massor av pelargoner sommartid men på vintern är det halvdött... har en vit julstjärna i köksfönstret, ska kika efter en sån fina begonia som du har! Mari.

mylovelygrandma sa...

Hejsan!
Så söt blomma! förstår vad du menar med att det blir tommt.. jag har samma problem här hemma!
Du som gillar noanoa skulle haft mitt extrajobb :) Jag måste vara helt klädd i noa noa när jag jobbar och det måste vara kläder som finns i butiken just nu. Inte speciellt synd om mig med andra ord :) Snart kommer vårkläderna! Jag slängde mig över katalogen när vi fick den för två veckor sen.. där är mycket fint!
Kram på dig och ett fortsatt gott nytt år!

Marita sa...

Den är ju jättesöt! Jag har heller aldrig gillat begonior...pensionärsblomma som jag kallar den! Men nu får jag tänka om, den du har är ju supergullig!
Jag har fyllt på matsalsfönstret med orkideér...de är så magiskt vackra!
För övrigt har jag inte riktigt hunnit med att fylla mina fönster med blommor ännu...tycker inte att jag har fått till det riktigt efter att jag tagit bort julpyntet. Får ta tag i det till helgen!
kram, Marita

Kamomilla sa...

Inga blommor här, jag tar ju livet av alla... Men fin är din!

Lissboden sa...

Jag kände också "tantvarning" tidigare för just begonior men jag håller med dig om att de är supersöta, särskilt de vita förstås.
Jag har också köpt en ny murgröna på båge, de har annars en viss benägenhet att få spinn men jag brukar ha dem i norrfönster och då brukar det gå bra.
Ha en fin helg!
Kram/Maria

Huset vid ån sa...

Den ser väldigt skir o fin ut för att vara en begonia...Jag är inte heller så förtjust i den blomman men den såg väldigt söt ut! Jag har oftast mina favoriter. Murgröna i alla former, Plättar i luften. Var iväg igår o handlade en del bla. ranunkel,campanula, o tulpaner i kruka! Önskar dig en riktigt Trevlig helg! Kram Therese

Mina dagar sa...

Jag har alltid också tänkt så, aldrig en Begonia. Såå skräpiga och tråkiga.
Kommer ihåg små pinnar som fick agera stöd.
Men nu ser jag att dom kan vara riktigt fina!
NoaNoa börsen är såååå fin!
Hoppas du får en mysig fredags kväll!
/Eva

sara - Glitterögon sa...

Jag har St: Paulior, krokusar och några hyacinter. Pastelligt, ljust och vårigt ska det vara :) Begonior verkar också perfekta för det ändamålet.

Jenny sa...

Hej!
Åh vad fint!
Själv har jag inte kommit iväg o köpt nya blommor än så det gapar ganska tomt i fönstren..

Ha en trevlig helg:)

kram Jenny

Anonym sa...

samma här... men den där var ju verkligen jättefin! <3

Kram pernilla

Anonym sa...

Så vacker. Jag sätter inga just nu för min sambo bara tar död på dem när jag är i Göteborg och pluggar :(
Men jag njuter av andras blommor.

Ha en bra dag
Hälsar Louise Alexandersson
http://loppisskattkammaren.blogspot.com