söndag 1 augusti 2010

Gammeldags grått

Jag har snöat in på grå färg på möbler m.m just nu. Gillar särskilt den kimröksgrå gammeldags färgen. Kimrök är ju egentligen ett svart pigment som man kan blanda i vit färg och få i olika nyanser. Man använde sot förr i tiden.

Löste en oansenlig pall på auktion i sommar och den fick bli provmålad i grått och jag blev nöjd.


Min grå lite slitna pall med mitt gråa fönster,
grå lykta och lite annat.




Slipade fram lite nött yta oxå.




Rosa är ju fint till grått oxå.





Håller på att måla lite andra saker i ungefär
samma nyans..är bara den sista finishen kvar nu.
Himla kul att måla och inte är jag så noga heller,
jag experimenterar lite. Ni får se sen! :)

Hoppas helgen varit bra! Jag har varit på en trevlig laxfestival och även en trevlig återvändarkväll i parken! Kul när det är mycke folk i rörelse!
Kram :)

15 kommentarer:

Alberte sa...

Kjempefint!
Har selv kjøpt kjønnrøk fargepigment - det var ikke lett å få tak i. Kanskje vi skal prøve med sot.
Vakker farge og vakker krakk.
Klem, Jannicke

n o r d i n g å r d e n sa...

Men så fint du målat! Och nött! Mycket proffsigt, pallen är ju jättefin och vilken snygg grå färg, jag gillar också grått, mer än vitt faktiskt. Och så ditt fönster, trasmattan och fina lyktor i glas, så vackert! Gillar att måla? Tänk den som gjorde det ändå: ) Laxfestival låter gott och kul, mail kommer! Mari.

Marita sa...

Vad lustigt, jag har också börjat snöa in på grått!! Den nyans du har fått fram är helt underbart vacker!!! Gör sig så fint till vitt, rosa, zink, svart... Pallen har du verkligen fått till bra med de "slitna" partierna!!! Det är ju inte helt lätt att få det snyggt när man ska slipa fram slitage.
kram, Marita

Hem och Harmoni Marie sa...

Oj, himla snyggt!
Jag har ett antal pallar så nu blev jag inspirerad att måla en av dom i grått...

Kram Marie

astrid sa...

Beautiful pictures!

Älfgärdet sa...

Just kimrök i vitt är såååå vackert & så genuint. Kulörer brutna med jordpigment blir alltid vänliga & känns aldrig fel & "bjärtiga". Denna gråa nyans ihop med det ljust rosa är en favoritkombination hos mig också :).

Annas skattkammare sa...

Håller med- grått är så fint! Passar till det mesta.. pallen blev superfin!
Kram /Anna

STILinredningochdesign.blogspot.com sa...

Jättefint! Jag älskar grått men har svårt att få rätt nyans. Här hemma blir det alltid för blått..

Men detta var ju ett bra tips, det måste jag prova :)

Ha en fin dag
Madde

Huset vid ån sa...

Vad fint du har gjort....Grått o rosa är en härlig kombination!
Hoppas att du får en fin augustivecka! Kram Therese

Mys och hemtrevnad sa...

jättehärlig färg du målat pallen i...snyggt! kramis semlan

MODERN COUNTRY sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MODERN COUNTRY sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MODERN COUNTRY sa...

For en fantastisk vakker gråfarge !! Herlig Sjarmerende krakk også. Grått er så fin sammen med brune toner og ikke minst også med rosa blomster. Kunne du tipse om hvilket farge nummer du har brukt ? Har selv så vanskeligheter med å finne riktig nyanse, det stemmer aldri når jeg kommer hjem. Så er den for mørkt, så er den for blå. Men denne var helt perfekt!

Ha en bra dag,
Aina

Två systrar sa...

Hihi då hade du gillat färgen på mina köksluckor, jag längtar efter ett vitt kök men vill inte lägga ut en förmögenhet på nytt kök i bostadsrätten när vi letar hus, den grå färgen du har är fantastiskt fin varm och ljus på samma gång! Kramar C&M

AnnaK sa...

Ja, jag håller med, grått är himla fint och rosa därtill..., det gillar jag. =)