måndag 6 december 2010

Nio hus och en kyrka

Ni såg väl tv-programmet om Lars Sjöberg i fredags kväll kl. 20.00 på tv2?! Gjorde ni inte?
Nä, jag förstod väl det...ni såg väl på Idol förstås! :) Det gjorde jag med.
Men..jag såg reprisen, igår eftermiddag, av programmet "En kompass mot skönhet" om Lars Sjöberg som förbarmat sig över hus som riskerat att rivas bland annat. Vilket underbart program! Jag blev alldeles lyrisk! Vilken man!!! Såå vackra hus! Hela programmet var vackert! En hel del var filmat i Ångermanland, bland annat Höga kusten bron i solnedgång och även vintertid samt EFS-kyrkan i Bollstabruk som han förvärvat. Man filmade även hemma hos Emma Snickare i hennes hus i Lugnvik. Hon tillverkar möbler efter gammal förlaga och har bland annat tillverkat 15 bord till slottet! Lars Sjöberg startade utbildningen som hon gått i Kramfors, Träakademien.
Han påverkade även Ikea att satsa på en 1700-tals kollektion i möbler och tyger på 90-talet.
Det finns massor med intressant information om vad Lars har gjort och nu måste jag söka fram mer. Han har nyligen gett ut boken "Nio hus och en kyrka"!




Det finns chans att se programmet en gång till i repris imorgon tisdag kl. 23.15 på tv2! Annars kan man säkert se det på svt play.
Jag måste se programmet en gång till, blev så inspirerad!
Ha en fin vecka!
kram :)

22 kommentarer:

Karin Lindström sa...

Hej på dig!

Vilket tips! Jag tittar faktiskt nästan aldrig på tv så jag hade ju såklart missat detta. Han är verkligen duktig och husen är ju makalösa. Jag ska bänka mig i morgonkväll (om jag lyckas hålla mig vaken;).

Ha en fortsatt mysig vecka!

Många kramar
Karin

Norrfrids Eija sa...

Jag vet att jag tänkte titta på programmet, men barnen protesterade högt för det var Idol på TV. Har missat reprisen, så tack vännen för tipset. Ska verkligen försöka komma ihåg detta.
Lars figurerar ofta på Gård & Torp, där kan man läsa om både honom och hans hus som han försöker rädda, och det har funnits hemreportage om Emma Snickare också. Har flera fina blädderböcker om Lars projekt framme, de är vältummade kan jag tala om...en fantastisk person! 1700-talets formspråk är det mest gångbara och välkända också...
Eija

Kamomilla sa...

Låter jätteintressant!!!

Lundagård sa...

Tack för dina kommentarer och för tipset om programmet! Det måste vi satsa att se på, låter verkligen intressant!

Rut och Signe sa...

Tack för tipset! Jag ska kolla SVT play för inspiration. Gillar sådana eldsjälar. Marie

Ewa`s Galleri sa...

Tack för tipset,sent för mig men jag har satt det på inspelning
Ha en bra vecka

Mjuka sa...

Har missat helt!! Tack för tipset
kram Malin

n o r d i n g å r d e n sa...

Men vilket bra tv-tips! Nej, jag såg det inte, och inte idol heller! Vilket bra program det verkar ha varit, och så kul att det var så mycket fr Höga kusten! Den boken ser verkligen lovande ut...Mari.

Anonym sa...

God kväll i stugan! Vilken trevlig blogg jag hittade här under vinternatten. Roligt att se så många fina fotografier och till inspiration för oss andra. Gillade extra mycket din vita lantliga ljusstake med hjärtan:) Ha en trevlig vintervecka!

Att ha det gott sa...

jag såg det Underbart
Fin blogg du har
Hit kommer jag igen

Fru Ekeby sa...

Jag jobbade kväll när programmet var på tv, men har det inspelat (jag tittar aldrig på Idol)
Såna program gillar jag. Och boken...spännande!
Ha det bra!

Villa Frejas bokblogg sa...

Det låter underbart. Speciellt kul att det filmades så mycket i min mans gamla hemtrakter. Måste ses!

Tina sa...

Ser så vackert ut, ska kolla SVT play..såg det på programtablån men glömde bort det.
Ha en bra dag/Tina

Tessie sa...

Vilket tips! Måste kolla in programmet.

Ha en bra tisdag!

Kram

Kamilla sa...

Just det, det var Idol som visades hemma hos oss också;)

Kanske ska ta och titta på programmet, det visas säkert på play.

Kram på dig

Jenny sa...

Hej!
Tack för tipset, det programmet missade jag! Ska se reprisen ikväll eller försöka hitta det på SVT Play. Älskar gamla hus:)

Ha en fortsatt trevlig vecka!

kraam Jenny

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är idag det, reprisen, fast det var sent. Det låter väldigt intressant, och jag ser ju på bilderna från boken att det handlar om jättevackra hus och interiröer. Tack för tipset om programmet.
Kram i kylan
AnnaMaria

Lissboden sa...

Hej!
Det låter som ett underbart program som jag kanske kan titta på svt.se under julen när det blir lite mer ledigt. Jag tror att programmen ligger kvar någon månad.
Det ser verkligen vackert ut på bilderna du visar, så enkelt och smakfullt.
Må så gott!
Kram från Maria

Ankan sa...

Jag missade det men måste absulut se det på svt play! (Kollade inte heller idol ;)
Vilka vackra bilder!
Kram

Maria sa...

Hej!Brukar läsa din fina blogg lite nu och då! Har du sett att han ska föreläsa i Tingshuset den 11/12? http://www.abf.se/Distrikt-och-avdelningar/ABF-Vasternorrland/ABF-Angermanland/Evenemangsguiden/Forelasningar/Forelasning---Nio-hus-och-en-kyrka/ Mvh Maria

Jennyshemochharmoni sa...

Synd att jag missade det! Helt underbara bilder. Den boken skulle man önskat sig av tomten ;) Kram

Cecilia sa...

Hejsan!
Är så glad att jag hittat din vackra blogg!
Tack för tipset, skall försöka titta då eller se det på svt play:)
Ha det gott/ Hälsningar Cecilia